Beweging in fotografie

In dit artikel gaan we dieper in op het fotograferen van beweging. Dit kan in de praktijk meerdere betekenissen hebben. Wanneer een onderwerp in een snelle beweging is maar je wilt het ‘bevriezen’ in de foto, dan is het belangrijk om een korte sluitertijd te gebruiken. Maar je kunt juist ook met de beweging spelen. Bijvoorbeeld dat het onderwerp dat je wilt fotograferen in beweging is en je camera vast staat, wat resulteert in mooie opvallende effecten. Of andersom natuurlijk: dat het onderwerp vast staat en de camera in beweging is. Of misschien wil je fotograferen vanuit een rijdende auto (uiteraard alleen wanneer je zelf niet de bestuurder bent), de keuze is helemaal aan jou.

 

Met beweging fotograferen is zeer flexibel en er zijn genoeg kansen om leuke invalshoeken en interessante composities te creëren om tot mooie resultaten te komen. Hieronder zullen we een aantal verschillende soorten bewegingsfotografie bespreken met behulp van voorbeelden genomen door LUMIX G Experts Phil Surbey, Daimon Xanthopoulos en andere LUMIX Ambassadeurs.

Speel met langere sluitertijden

Wanneer je de beweging van een situatie juist wilt benadrukken, kun je gaan experimenteren met een langere sluitertijd. Zoals Jonas Borg hieronder heeft gedaan in Stockholm. Door een lange sluitertijd te gebruiken heeft hij de beweging van verschillende auto’s vastgelegd, terwijl de rest van het beeld scherp blijft. Hoe lang de sluitertijd moet zijn hangt af van verschillende factoren: de lichtomstandigheden, de snelheid van het onderwerp en hoeveel beweging je in de foto wilt. Ook hier is dus het advies om zoveel mogelijk verschillende instellingen te proberen.

 

Stockholm-Skyline

Jonas Borg – LUMIX G3 – 20mm / F1.7 lens. ISO 160, diafragma f/16 en sluitertijd 40 sec

 

Daimon Xanthopoulos maakte de volgende foto’s in Ierland, waar hij de beweging van een beek op een fraaie manier vast legde. Door de camera op een statief te zetten en een sluitertijd van 1 seconde te gebruiken, krijgt de beweging van het water een ‘nevelachtig’ effect terwijl de steenformatie scherp en achtergrond scherp blijft.

LUMIX GX8 ISO200 met een 15mm objectief diafragma f16 sluitertijd is 1 seconde.

Daimon Xanthopoulos – LUMIX GX8 – 15mm f1.7 lens – ISO 200, diafragma f/16 sluitertijd 1 sec.

 

Tip van Daimon Xanthopoulos: Neutral Density (ND) filters verminderen de hoeveelheid licht dat door de camera opgenomen wordt waardoor je de sluitertijd kunt vertragen. Hierdoor heb je meer creatieve mogelijkheden bij bijvoorbeeld het fotograferen van bewegende situaties.

 

daimon_beweging1

Daimon Xanthopoulos – LUMIX GX8 – 15mm f1.7 lens – ISO 200, diafragma f/16 sluitertijd 1 sec.

 

Een beweging ‘bevriezen’

Als er een activiteit is waarbij erg veel beweging komt kijken, dan is dat natuurlijk sport. Sportfotografie is dan ook uitermate geschikt om mee te experimenteren.  In publicaties wordt er vaak voor gekozen om een korte sluitertijd te gebruiken, waardoor het beeld ‘bevriest’. Dit om precies het juiste moment vast te leggen dat belangrijk kan zijn in een sportwedstrijd. Hieronder zie je een goed voorbeeld van LUMIX G Experience lid notinfocus waarbij deze vorm van sportfotografie wordt toegepast. De motoren hebben een hoge snelheid  en hangen in de lucht. Door de korte sluitertijd lijken de motoren te zijn bevroren in de lucht. Door het stof en de opspringende stenen kun je wel zien dat de motoren wel degelijk in beweging zijn.

Motocross

notinfocus – LUMIX gx7 – 35-150mm lens – ISO 200, diafragma f1/10, sluitertijd 1/500 sec

 

Ook de volgende foto is met een zeer korte sluitertijd (1/1000 sec) gemaakt, waardoor het beeld (en de beweging) bevroren is. Doordat Steven Clarey een originele hoek te kiezen lijkt de skater nog hoger in de lucht te hangen dan hij al in werkelijkheid doet.

StevenClarey_015

Steven Clarey – LUMIX GH4 – 7-14mm / f4.0 lens – ISO 200, diafragma f/4, sluitertijd 1/1000 sec.

 

Voor actiefotografie waarbij je een moment wilt bevriezen is de 4K Photo functie uitermate geschikt om de perfecte foto te maken. Met deze functie kun tijdens een actiescène een korte video maken en achteraf een frame uit selecteren en opslaan als HD afbeelding. Hierdoor mis je nooit meer het perfecte moment. Op deze manier heeft Bence Mate ook de volgende foto gemaakt:

Bence Máté - LUMIX GH4 - ISO 400, diafragma f/2.8, sluitertijd 1/8000 sec

Bence Máté – LUMIX GH4 – ISO 400, diafragma f/2.8, sluitertijd 1/8000 sec

 

Beweging accentueren ‘Panning’

Maar je kunt er ook voor kiezen om juist met de snelheid van sport te spelen. Een van de opties is om mee te bewegen (dit noemen we ‘pannen’) met het onderwerp met een iets langere sluitertijd, zoals in het voorbeeld hieronder. Panning doe je vanuit de hand en hier heb je enige oefening voor nodig, maar het resultaat is wel spectaculair. De auto komt scherp uit de foto en de snelheid wordt geaccentueerd door de vage achtergrond en de beweging van de wielen.

P1010281

Ferdinand Wolf – LUMIX GX8 – 35-100mm / f2.8 lens, ISO 200, diafragma f/16, sluitertijd 1/80 sec.

 

World Rally Cross Driver James Grint performing in Bordeaux | 4K Photo taken from a GH4 on a DJI S900

Casey Gutteridge – LUMIX GH4 – 14mm F2.5 lens – ISO 400, diafragma f/5.6, sluitertijd 1/640

 

Deze foto’s zijn natuurlijk spectaculair, maar ook gewoon thuis of in de achtertuin kun je experimenteren met beweging. In het volgende voorbeeld was het de uitdaging om een kind dat aan het schommelen is te fotograferen. De eerste techniek die gebruikt werd was het net zo snel meebewegen van de camera als de schommel. Dit lijkt makkelijk, maar is het zeker niet!

Phil Surbey – LUMIX GX7 – 14-42 lens – ISO 200, diafragma f/18, sluitertijd 1/100 sec

Het kan goed zijn dat je veel pogingen moet wagen om tot een mooi resultaat te komen. In dit geval waren er ongeveer 50 pogingen nodig om de foto op deze manier te maken, maar des te meer voldoening haal je uit het resultaat! De instellingen die gebruikt zijn om het onderwerp scherp te krijgen en de achtergrond vaag zijn als volgt: ISO 200, diafragma f/18, sluitertijd 1/100 sec.

De volgende foto’s zijn gemaakt in Edinburgh. Wanneer je beweging wilt fotograferen heb je vaak succes als je een hoog punt bij een drukke straat kunt vinden. Toch is ook hier geduld een schone zaak, want rijdende auto’s zijn een lastig onderwerp om te fotograferen. Deze foto is een mooi resultaat van beweging in een foto, doordat de straat mooi scherp is en de auto in beweging. Maar de beweging is niet zo erg dat je de auto niet meer kunt onderscheiden.

Phil Surbey – LUMIX GX7 – ISO 200, diafragma f/13, sluitertijd 1/13 sec.

 

De volgende foto’s zijn ook gemaakt in Edinburgh, maar nu door de camera te draaien en tegelijkertijd een foto te maken. Hierdoor krijgt de foto een zeer abstract effect. Zorg ervoor dat je de camera wel goed vastmaakt, anders zou je je camera weleens kwijt kunnen raken 🙂

Phil Surbey – LUMIX GX7 – ISO 200, diafragma f/9, sluitertijd 1/25 sec.

 

Phil Surbey – LUMIX GX7 – ISO 200, diafragma f/9, sluitertijd 1/25 sec.

 

 Fotowedstrijd Beweging!

Dit zijn een flink aantal voorbeelden waarin beweging wordt gebruikt. Het kan een erg leuke artistieke twist geven aan je foto’s maar het vergt nog wel wat oefening en geduld! Daarom is het thema van de fotowedstrijd van deze maand ook: Beweging! Zend je favoriete foto in waar je  met beweging speelt en vertel het verhaal erbij en wie weet win je een leuke prijs!

Tags: ,

Geef een reactie

Alleen ingelogd kan een bericht plaatsen.