In de fototas van .. Jon Bryant

In de rubriek ‘In de fototas van…’ vertellen LUMIX ambassadeurs over hun fototas. Wat nemen ze mee bij een shoot en waarom? Ook vertellen ze over hun mooiste fotomoment of fototrip en zijn ze openhartig over eventuele blunders. Deze keer laat wildlife fotograaf Jon Bryant zien wat er in zijn tas zit.

 

INTERVIEW


1. Wat voor fototas gebruik je?

Ik heb drie verschillende fototassen: een grote, medium en een kleine. Welke ik gebruik is afhankelijk van het type opdracht en hoeveel apparatuur ik meeneem. De tas die ik het meest gebruik is een Click Elite Pro Express, dit is het medium formaat. Ik vind dit echt een geweldige tas, vanwege meerdere redenen. De eerste is zijn formaat: niet te groot en hij past perfect in de vliegtuigcompartimenten voor handbagage. Daarnaast is het ontwerp heel slim: er passen makkelijk twee camera body’s in plus mijn lenzen en verschillende accessoires. Ook kun je zelf de indeling bepalen. Aan de buitenkant is plek voor een laptop en een iPad, zonder dat de tas daardoor te veel uitstulpt.

2. Wat is het voordeel van het reizen met compact camera’s?

Ik reis vaak naar Afrika om wilde dieren te fotograferen. Vliegtuigmaatschappijen stellen steeds striktere eisen wat betreft het gewicht dat je mee mag nemen in het vliegtuig als handbagage. Dit geldt niet alleen voor internationale reizen, maar ook op binnenlandse vluchten. Daar is vaak nog minder ruimte voor bagage. Nu ik twee camerabody’s mee kan nemen plus drie tot vier lenzen en daarbij onder een gewicht van 10 kilo blijf, maakt dat het reizen niet alleen leuker maar het zorgt ook voor minder stress! Omdat mijn apparatuur minder ruimte in neemt, is er ook nog plaats voor delicate producten zoals filters. Stevigere dingen zoals een tripod stop ik in mijn ruimbagage.

 

Ferdinand Wolf

3. Wat neem je mee voor een shoot?

Ik maak zowel foto’s als films, dus in mijn tas vind je apparatuur voor beide disciplines. Mijn belangrijkste camerabody is de Panasonic GH4. Als terugval-optie heb ik een Panasonic LX100 bij me, die gebruik ik vooral voor video en timelapse werk. In een kleine buidel bewaar ik mijn geheugenkaartjes. Die weet ik zo precies te vinden. De kaartjes laad ik dagelijks op via mijn laptop wanneer ik aan het reizen ben.

Qua lenzen heb ik de 20mm f1.7, 7-14mm f4, 12-35mm f2.8, 35-100mm f2.8 and 100-400mm f4.5-6.3. Normaal gesproken neem ik die niet allemaal mee. Omdat ik vooral dieren, Iandschappen en natuur fotografeer, zit de 100-400mm f4.5-6.3 lens altijd in mijn tas. De 12-35mm en 35-100mm neem ik mee voor onderwerpen die niet zo ver weg zijn en ook voor landschappen.

Voor de landschappenfotografie heb ik een set van Lee ND filters bij mee, evenals een Lee Circular Polariser en de Lee 6 stop (Little Stopper). Omdat ik films maak, heb ik een aantal dingen bij die daarvoor heel belangrijk zijn zoals een Light Craft Workshop variable ND filter waarmee ik de intensiteit van het licht kan bepalen. Voor het videowerk heb ik ook een Rode Video microfoon bij me, waarmee ik achtergrondgeluiden kan opnemen. Ook neem ik een tripod en een monopod mee.

4. Ben je ooit je tas, camera of iets anders vergeten wat je echt nodig had bij een shoot?

De meeste fotografen die ik ken zijn vrij obsessief wanneer het gaat om de voorbereiding van hun apparatuur voor een shoot. Wanneer ik een shoot heb, besteed ik veel tijd aan de voorbereiding. Hieronder valt bijvoorbeeld het in kaart brengen van de fotolocatie of het opzoeken van voorbeeld foto’s om te zien wat voor apparatuur ik nodig heb. Ik maak mijn fototas meestal enkele dagen voor vertrek al in orde, gebaseerd op een opnameplan en een lijstje van alle dingen die ik nodig heb. Maar wanneer je nieuwe locaties bezoekt, kun je natuurlijk altijd voor verassingen komen te staan. In Afrika stuitte ik tijdens safaritochten opeens op prachtige landschappen, terwijl ik daarvoor geen geschikte lens bij me had. Hier komt kennis over je apparatuur en de wijze waarop een foto wordt opgebouwd van pas. Met een telelens heb ik verschillende beelden gemaakt die ik later in Lightroom aan elkaar heb ‘geplakt’. Hierdoor heb ik toch de prachtige landschappen kunnen vastleggen. Dit soort uitdagingen zorgt er niet alleen voor dat fotografen creatiever worden, ze worden zo ook een betere fotograaf.

 

5. Kun je een moment herinneren waarbij alles bij elkaar kwam?

Een heel goede en een slechte ervaring, die heb ik tijdens dezelfde trip meegemaakt. Het was een van mijn eerste safari’s in Afrika, ik was net begonnen als wildlife fotograaf. Ik gebruikte destijds de Panansonic GH3 voor zowel de fotografie als voor het filmen. We kwamen een cheetah tegen met twee kleintjes, iets wat je niet vaak ziet. Ik begon eerst met filmen, voordat ik foto’s ging maken. Maar ik maakte een fout. Ik had de camera stabilisatie uitgezet. Ik had mijn camera namelijk op een monopod gezet. Toen ik foto’s wilde maken, vergat ik de stabilisatie weer aan te zetten. Het was een avondrit met weinig licht en mijn sluitertijden waren vrij lang. Dan is het lastig om een scherpe foto te krijgen. Pas in toen ik terug was in Europa ontdekte ik dat ik geen scherpe foto’s had van de cheetah met haar jongen. Ik baalde ontzettend van mezelf. Enerzijds was deze eerste safari een enorme belevenis en misschien wel een keerpunt in mijn leven, anderzijds was ik enorm teleurgesteld over het mislukken van de cheetah foto’s. Gelukkig waren andere foto’s wel geslaagd en de video die ik toen heb gemaakt heeft vele deuren voor me geopend. Ik heb veel geleerd van die ervaring. De belangrijkste les is misschien dat je altijd een aantal shots mist. Het is belangrijk om je daar niet te druk over te maken, maar het positief in te zien en ervan te leren. Ook kun je jezelf afvragen hoe je het de volgende keer gaat aanpakken.

6. Heb je tips voor onze lezers? Wat moeten ze bijvoorbeeld altijd bij zich hebben?

Het belangrijkste is denk ik dat je de basis voor elkaar moet hebben. Zorg dat de camerabatterij volledig is opgeladen en neem een reserve batterij mee. Neem voldoende geheugenkaartjes mee. Er is niets erger dan wanneer je fototrip vroegtijdig tot een einde komt vanwege een lege batterij of een vol geheugenkaartje. Veel fotografen vergeten een schoonmaakdoekje mee te nemen voor hun lens. Het is zoveel makkelijk om stof van de lens te vegen met dat doekje dan het verwijderen van de stippen in je foto. Het laatste advies wat ik wil geven is: kies voor apparatuur en een fototas waarmee je goed uit de voeten kunt. Wanneer je apparatuur koopt waar je eigenlijk niet goed mee om kunt gaan, levert dat alleen maar frustratie op. Bovendien leidt het af bij het maken van het beste shot. Laat je adviseren bij een goede fotozaak met personeel met kennis van zaken, waar je dingen mag uitproberen voordat je het koopt.

Meer informatie over Jon Bryant vind je hier: www.jonbryantphotography.net.

 

VOORBEELDFOTO’S


gallery image 01_bag_20161208

gallery image 02_20161208

gallery image 03_20161208

gallery image_04_20161208

gallery image_05_20161208

gallery image_06_20161208

gallery image_07_20161208

gallery image_08_20161208

gallery image_09_20161208